dimarts, 24 de maig del 2016

Sis barrets per a pensar

Un home amb una idea nova és un boig fins que la idea triomfa. 
— MARK TWAIN, escriptor

Edward de Bono és un psicòleg que es va fer famós per haver encunyat el terme «pensament lateral» en el seu llibre Sis barrets per pensar que a continuació presentem amb una fitxa de l'ed. Graó. Tot buscant vies per a fer-vos estimar la poesia com a forma de comprensió del món i que les vostres presentacions per equips sobre els moviments literaris siguen el més animades possibles us invite a posar en pràctica tant aquesta tècnica de creativitat com els diferents barrets per analitzar les èpoques històriques que haureu de presentar.

En aquest camí per trobar noves idees per explicar la poesia em va inspirar la frase de S. Freud "Sempre que inicie un nou camí d'investigació, ha passat per allí un poeta". Ja hem fet un llarg camí que ens ha portat a treballar la poesia sota diferents anglés:
  • Què és poesia? Definir la vostra concepció de la poesia a partir dels conceptes previs i amb tècniques de pensament divergent.
  • Antologia personal de poesia.
  • Antologia temàtica i presentació a classe.
  • Antologia de figures retòriques. Alguns fins i tot han fet una antologia retòrica de missatges publicitaris.
  • Aprén de memòria un poema d'Estellés. Comprova que a cada click en la pàgina apareix un poema nou.

El pas que ara us propose és presentar un moviment i època literària de la manera més interessant possible. L'esquema que us propose serà el següent:

a. Trencament de gel. Per a presentar el tema busqueu una manera original de presentar el tema per exemple amb acudits, endevinalles, jocs de percepció, etc. Tal vegada siga el barret verd el que més us ajude a trobar idees noves.
b. Entrenament. Per a presentar els elements clau del tema que us ha tocat us recomane el barret blanc. No doneu res per sabut. N'hi ha una sèrie d'idees sobre el tema que s'han de saber i les hem de presentar de manera sistemàtica. Ara bé, si les fem per mitjà de jocs o interaccions serà més divertit.
c. Anàlisi i producció. Analitzeu els pros i contres de les tesis del moviment estudiat amb l'ajut dels barrets groc i negre, però no oblideu que amb el barret blau organitzareu el pensament i traureu conclusions que seran molt interessants per a presentar a classe. Podeu fer un joc de rols en els que uns defensen una postura i els altres la contrària.
d. Retroacció. Emetre una opinió personal sense necessitat de justificar lògicament es pot fer amb el barret roig. Ara bé, no t'oblides que en aquest apartat també pots utilitzar el barret verd per presentar relacions inusitades del tema o èpoques exposades amb altres idees o llenguatges.

CREATIVITAT i POESIA
- Poesia per a adults de Miquel Desclot.
- Poesia de butxaca. (Antologia de poesia per a joves)
- Altres tècniques de creativitat i innovació.
- EUREKA! Ciencia y creatividad.
- Monólogos científicos (Fundación Tel.).
- ...


Una de les tècniques desenvolupades per De Bono és la dels sis barrets per pensar, que consisteix en imaginar-se que cada persona disposa de sis barrets que simbolitzen una manera de pensar que es complementa amb les altres.
Edward de Bono ha desenvolupat una teoria sobre el pensament que es coneix amb el nom de pensament paral·lel o pensament lateral. De Bono proposa un mètode de pensament que no segueix els criteris de la lògica convencional, desenvolupada en la nostra cultura des dels grecs, especialment des de Sòcrates i Aristòtil, els pares del pensament lògic.
Segons De Bono, la lògica limita les capacitats del pensament i per això proposa una lògica que anomena fluida, que es basa en les alternatives, en la investigació de possibilitats, en l’evitació de qualsevol judici que afirmi una veritat única i definitiva. Tot el pensament paral·lel és un camp lligat directament amb la creativitat.

GU39422
Una de les tècniques desenvolupades per De Bono és la dels sis barrets per pensar. Consisteix a imaginar-se que cada persona disposa de sis barrets. Cada barret és una manera de pensar que es complementa amb les altres.


Funcionament
S’organitza el grup amb un moderador. Es planteja un tema per analitzar o un problema per resoldre. Es demana als diversos membres del grup que triïn un dels sis barrets. Es proposa el tema per analitzar o per discutir i cada persona ha de pensar d’acord amb el barret que porta. Al cap d’una estona, es canvien els barrets. Convé que cada membre del grup treballi com a mínim una vegada amb els sis barrets. El moderador recull totes les aportacions i vigila que cada participant seguisca les normes del barret que porta.


TRETS QUE DEFINEIXEN ELS SIS BARRETS
  1. Barret blanc. Fets, números, informació. Neutral i objectiu. Verifica les informacions. Demana informació. Determina el nivell de veritat i probabilitat. No interpreta ni jutja, només constata. Separa amb claredat els fets de les creences o probabilitats. El color blanc indica la neutralitat.
  2. Barret vermell. Emocions i sentiments estètics. No necessita donar arguments ni justificació lògica als seus sentiments. Treballa amb pressentiments. Manifesta les seves emocions i les utilitza per negociar. Explora els sentiments dels altres.
  3. Barret negre. Judicis negatius. Assenyala de manera objectiva tots els riscos, els perills, les imperfeccions i les contradiccions. Treballa de manera logiconegativa: analitza els motius pels quals alguna cosa pot anar malament. Pot fer preguntes negatives. No és un pensament argumentatiu. És un jutge prudent.
  4. Barret groc. Pensament positiu i constructiu. Té en compte l’aspecte lògic i pràctic, els somnis, les visions i les esperances. És concret i eficaç i genera propostes, suggeriments i idees. És un optimisme amb fonament, que considera tots els casos i mira els beneficis. És un pensament creatiu amb una clara visió de futur. El color groc és el de la llum del sol. És exactament oposat al negre.
  5. Barret verd. És el pensament creatiu. El seu mètode de pensament es basa a buscar alternatives i reconèixer que hi ha molts plantejaments. És provocador perquè surt de les pautes habituals i és generador d’idees. Té en compte l’atzar. Té dret a exposar idees «boges», il·lògiques.
  6. Barret blau. És el barret del control. Organitza el mateix pensament, com un director d’orquestra, i coordina els altres barrets. Té una visió global, de síntesi, i formula les conclusions. Planteja les preguntes adequades i defineix els problemes. És el programari del pensament. Organitza les estratègies i en fa el seguiment. Manté l’ordre a les reunions i fa respectar les regles del joc.

FONT: Revista GUIX n.394. (Lideratge educatiu). Graó, 2011. Clic aquí.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada