diumenge, 29 de novembre del 2015

Personatges universals: La Celestina - Plaerdemavida

Les diferents literatures europees han aportat personatges, temes i arguments que han esdevingut universals. Per exemple, la literatura castellana ha aportat El Cid, Don Joan, Carmen en tant que "femme fatale" i com no, La Celestina. La Celestina, la més famosa de les mitjanceres és un personatge de la literatura universal que té moltes semblances amb "Plaerdemavida" donzella de cambra de Carmesina al Tirant lo Blanc. Algunes d'aquestes semblances o influències de la novel·la valenciana en La Celestina serien les següents:
  • Humor, erotisme i realisme, a més de la seua condició de terceres en l'amor.
  • Impotència, repressió, voyeurisme i tendència al lesbianisme, segons aseenyala Vargas Llosa al seu estudi sobre el Tirant lo Blanc.
  • Paper d'incitadores que totes dues exerceixen amb els amants Calixte i Tirant, massa tímids.
  • Comportament, llenguatge viu, jocs de paraules i ple de refranys com per ex.: "
  • Paral·lelismes d'acció, situació i retòrica en almenys quatre moments cabdals de les dues obres: 1r l'enamorament; 2n l'escena de trobada de les parelles secundàries; 3r la trobada, després de diverses peripècies i gràcies a la insistent tasca de la tercera; 4t la mort de l'amant a continuació i com a conseqüència de la relació mixta amb la seua dama, al qual s'afegiria la mort de l'amant i el desconsol irreparable del pare, que mor també al Tirant lo Blanc.
  • Saber-ne més de Plaerdemavida.



ACTIVITATS PER A DESPRÉS DEL VISIONAT DE L'OBRA:
Si vols plantejar-te algunes preguntes abans de l'obra entra ací>>> Si no tria un d'aquests temes per a fer una disertació oral:

  1. Imagina que entrevistes a algun dels personatges de l'obra sobre  per què es deixen guiar per les passions descontrolades: amor, sexe, diners, venjança. 
  2. Calixte i Melibea: l'amor cortés i la passió amorosa. Definició del concepte "malalts d'amors".
  3. El personatge de Celestina com a mitjancera.
  4. Els criats: Sempronio i Pármeno.
  5. El món dels lupanars: Elicia, Areúsa i Centurio.
  6. Medicina i bruixeria a l'època.
  7. El tema de la fortuna a La Celestina: al·lusions, contrastos, etc. Significat del monòleg final de Pleberio.
  8. Acusacions durant la Inquisició i la dictadrua franquista que considerava l'obra: atea, nihilista i materialista. Front a la versió teatral que posa l'accent en el caràcter rebeld, insubmís i lúcid de la protagonista.
  9. Reflexió sobre les adaptacions cinematogràfiques de La Celestina.
  10. Opinió personal sobre l'adaptació teatral del grup Atalaya.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada